fbpx

מהי מערכת החיסון

מערכת החיסון הינה מערכת בסיסית ומורכבת אשר לאורך האבולוציה האנושית (ובכלל בעלי החיים), התפתחה לכדי מורכבות גבוהה ביותר. התפקיד של מערכת זו הוא לספק הגנה על גופנו מגורמים שונים העלולים להזיק לו כגון וירוסים וחיידקים, פטריות, חומרים רעילים וכן מחלות נוספות שמקורן בגוף עצמו כדוגמת הסרטן.

רקע על מערכת החיסון

באופן טבעי, אצל אדם בריא, מערכת החיסון פועלת בצורה תקינה בעודו חיי את חיי היומיום. ואולם, אפילו באנשים בריאים יש פעם או מספר פעמים בשנה בהן אנו “נזכרים” בתפקידה של מערכת זו, כאשר אנו חולים בתחלואות החורף בעיקר. יתר על כן, אנו נזכרים בה בנסיבות כמו אלרגיה (תגובת יתר של מערכת החיסון) ובעת מחלות אחרות.

אבל גם אם איננו חושבים יותר מדי על תפקידה ותפקודה, מערכת זו נמצאת כל הזמן ברמה מסוימת של פעילות זיהוי גורמים מזיקים ונטרולם. אם ניקח בחשבון שיש עשרות אלפי גורמים כאלו ושלא מעטים חודרים אל הגוף דרך המזון, המים, האוויר וכדומה – נבין עד כמה יעילה היא המערכת.

על מנת שהמערכת תוכל לתפקד ולשמור עלינו, גם אנחנו מצווים לשמור עליה ולחזק אותה, בין אם באמצעות תזונה נכונה, חיזוק מערכת החיסון באופן טבעי על ידי תוספים שונים, וכן הלאה. במאמר הבא ייסקרו מספר היבטים של מערכת החיסון, את הנסיבות בהן נרצה לחזקה וכיצד לעשות זאת באופן טבעי.

כיצד עובדת מערכת החיסון

פעילותה של מערכת החיסון מבוססת על זיהוי של גוף מזיק (להלן: פתוגן), ועל תגובה אליו. לשם כך מופעלים מרכיבים רבים של המערכת ועליה להיות בעלת זיכרון עצום למאות אלפי פתוגנים שונים, על מנת שהתגובה תהיה מהירה ואפקטיבית. כמו כן, עליה להיות מסוגלת להבדיל בין פתוגנים לבין גופים שאינם מזיקים ולבין תאי הגוף שאין לפעול כנגדם. 

חשוב להבדיל בין החלק במערכת החיסון שהינו מולד לבין זה שאינו מולד. החלק המולד נולד בערך אותו הדבר בכל אחד מאיתנו, ומסוגל להתמודד מול שורה ארוכה מאוד של פתוגנים, כפי שנלמד לאורך שנות האבולוציה. לשם כך היא מפעילה מספר מנגנונים כגון דלקות, לימפוציטים שהינן כדוריות דם לבנות ההורגות תאי פתוגנים, חלבונים ואנזימים.

לעומת זאת, המרכיב השני, שאינו מולד, נקרא מערכת חיסונית נרכשת ואותה כל אחד מאיתנו מפתח באופן אינדיבידואלי על פי סוג הפתוגנים שאליהם נחשפנו לחיים. הבדל מהותי בין המערכת הראשונה לשנייה, שהוא שהראשונה בכלל לא מכירה את הפתוגן הספציפי אלא רק יודעת “להבין” או “לזכור”  שהוא אינו שייך לתאי הגוף. זאת בעוד שהמערכת הנרכשת יודעת לזהות ולפעול נגד פתוגנים ספציפיים, כלומר יש לה זיכרון חיסוני.

כדוריות דם לבנות ותפקידן

מערכת החיסון מורכבת ממיליונים רבים של תאים בעלי מאפיינים ותפקידים שונים, כאשר אחד הסוגים העיקריים הינו תאים דם לבנים. תאים אלו נחלקים למספר קבוצות המתפקדות בשלבים שונים של מערך ההגנה, והם נבדלים מתאי הדם האדומים בשורה ארוכה של מאפיינים. לדוגמא, ביכולתם לנוע בכיוון ההפוך לזרימת הדם, ביכולתם לשנות את צורת, לצאת מתוך כלי הדם ועוד.

כאמור, תאים אלו מחולקים לקבוצות שונות, כמו הנויטרופילים שמטפלים בחיידקים, לימפוציטים שמטפלים בחיידקים ווירוסים שנמצאים בגוף לתקופה ארוכה, מונוציטים שנלחמים בחיידקים, פטריות, וירוסים, ובאזופילים האחראיים על התגובה האלרגית.

כדוריות הדם האדומות נמצאות בריכוזים מסוימים בדם בעת שהגוף אינו נדרש להתמודד עם פלישה משמעותית של פתוגנים, ולעומת זאת רמתם עולה כאשר יש פלישה כזו. על כן, בדיקת דם הבוחרת את שיעור כדוריות הדם האדומות יכולה להעיד על התמודדות נוכחית עם זיהומים ועל טיבם, ובנוסף יכולה להעיד על בעיה במערכת החיסונית עצמה.

חיזוק טבעי של מערכת החיסון

כאמור, מערכת החיסון פועלת בדרך כלל באופן תקין, אולם לאור מצבים שונים הגוף היא עלולה להיחלש ועלינו לשמור אותה חזקה. במילים האחרות, הדבר תלוי בנו ובבחירות שנעשה, בהרגלים שנאמץ ובהיותנו קשובים לגוף ולצרכיו. אמנם, במקרים יחסית חמורים יהיה צורך ליטול תרופות קונבנציונאליות ואף לעבור טיפולים מסוימים, אך תמיד גם ניתן לפעול לחיזוק מערכת החיסון באופן טבעי.

מדובר במספר צעדים פשוטים למדי ליישום שגם יתרמו לבריאות הכללית, לא רק למערכת החיסון. כך למשל, פעילותה התקינה של מערכת החיסון תלויה בנוכחות מספקת של מרכיבים בסיסיים, כגון ויטמינים, מינרלים וחלבונים מסוגים שונים. על תוספים אלו נרחיב בהמשך המאמר.

בנוסף אליהם, חיזוק טבעי של מערכת החיסון כולל בין היתר הקפדה על פעילותה גופנית ברמה תקינה, התורמת לייצור תאי T ו- B. כמו כן, ישנה משמעות עצומה לתזונה וכפי שנראה בהמשך חלק מהתוספים המומלצים מבוססים למעשה על צמחים. לכן, מומלץ להקפיד על תזונה נכונה הכוללת בין היתר חיידקים מועילים – פרוביוטיים – המצויים במאכלי חלב. 

עוד יש להקפיד על רמה מספקת של ויטמין C וויטמין D. ויטמין C נמצא בפירות הדר ובירקות כתומים ואילו ויטמין D נוצר באופן טבעי בגוף עקב חשיפה לשמש. יחד עם זאת, עקב הסכנות שבחשיפה לשמש מומלץ להשלים את שיעור הויטמין בגוף על ידי נטילת תוסף, וכך גם לגבי ויטמין C ומרכיבים נוספים שאיננו תמיד משיגים במלואם על  ידי תזונה.

מעבר לכך, חיזוק מערכת החיסון באופן טבעי עשוי לכלול עוד שורה ארוכה של פעולות, למשל הימנעות מעישון ומצריכת אלכוהול מוגזמת, הימנעות ממאכלים מעובדים ורוויי שומן, הקפדה על שעות שינה מספקות, הקטנה של רמת הסטרס בחיים, שמירה על חום הגוף בחורף וכן הלאה.

מתי נרצה לחזק את מערכת החיסון באופן טבעי

התשובה לשאלה זו משתנה כמובן מאדם לאדם, אולם באופן כללי ניתן להצביע על מספר מצבים. ראשית, נרצה לחזק את המערכת החיסונית לפני בוא החורף, אז באופן טבעי תצטרף המערכת להתמודד עם יותר פלישות של נגיפים וחיידקים המועברים מאדם לאדם.

ההדבקה הגדולה יחסית בחורף נובעת בראש ובראשונה משהייה בחללים סגורים ומחוממים, וכן מהיבטים של רטיבות ולחות, ומהמעבר מחללים מחוממים אל הקור שבחוץ ולהיפך. 

אם כן, לקראת עונת החורף נרצה לחזק את המערכת החיסונית, אולם ראוי לזכור שגם בעונות המעבר כבר קיימת תחלואה גבוהה יותר, ולכן, בשורה התחתונה נעדיף לשמור את המערכת תקינה, חזקה ומתפקדת לכל אורך השנה. מעבר לכך, חיזוק המערכת חשוב במיוחד למי שמכיר את עצמו ויודע שבתקופה או בשנים האחרונות הוא נוטה יותר לסבול מתחלואה.

זאת בנוסף לאנשים מבוגרים אשר המערכת החיסונית שלהם הולכת ונחלשת  עם השנים, וכן אנשים שידוע כי המערכת שלהם סובלת מבעיות מוכרות. מעבר לכך, חיזוק המערכת החיסון מומלץ במיוחד אחרי תחלואה, בין אם קצרה כגון תחלואה עונתית בשפעת, הצטננות וכדומה, ובין אם תחלואה ממושכת יותר.

זאת ביחד עם מצבים בהם קיים איום בריאותי משמעותי כגון נגיף הקורונה או נגיפים נוספים, שעדיין לא קיים חיסון עבורם, וכאן מערכת החיסון היא קו ההגנה החשוב ביותר כנגד הווירוס. 

חיזוק מערכת החיסון באופן טבעי במבוגרים

כאמור, ישנן דרכים רבות לחיזוק מערכת החיסון, הן אצל מבוגרים, הן בבני נוער והן בילדים. אחת האפשרויות היא ליטול תוספי תזונה ייעודיים למערכת החיסון כגון אוניה דה גאטו. מדובר בצמח בעל עוצמה חזקה מאוד התורמת לחיזוק המערכת החיסונית, מסייעת לשיקום המערכת אחרי תחלואה וגורמת לתחושת בריאות ואנרגיות.

את ההשפעה שלו מרגישים כבר זמן קצר לאחר תחילת הנטילה. מנגנון הפעולה העיקרי של תוסף זה, המבוסס על תמצית מרוכזת של אוניה דה גאטו, מתבטאת בהעצמת האפקטיביות של המערכת החיסונית, הגברה של פעילות תאי הדם הלבנים הנלחמים כאמור בזיהומי, ובהיותו אנטי חיידקי, אנטי ויראלי, נוגד זיהומים ודלקתי.

מצד אחד הצמח משפעל כדוריות דם לבנות הבולעות פתוגנים, ומצד שני מאזן חולים בעלי מערכת חיסונית חלשה עם ספירה נמוכה מהטווח התקין.

חיזוק מערכת החיסון בילדים באופן טבעי

אמנם, ילדים לרוב יתמודדו בצורה טובה עם פתוגנים, אך אחת הבעיות המרכזיות היא בעיית ההדבקה. אכן, ילדי הגן ובית הספר שוהים לאורך חלק גדול מהיום במרחבים סגורים, וגם אינם מקפידים במיוחד על מרחק זה מזה, פולטים רוק, אינם מכסים על הפה ועל האף וכדומה.

מכאן קצרה הדרך להידבקות במחלה והעברתה לכל המשפחה. חיזוק מערכת החיסון באופן טבעי בילדים עשוי לסייע להם להתגבר במהירות גדולה יותר על המחלה, וגם להקטין את התחלואה של המבוגרים.

על מנת להשיג את המטרה החשובה הזו יש לדאוג שתזונת הילדים תכלול כמויות גבוהות יחסית של ויטמין C, שכאמור נמצא בפירות הדר, בפלפלים, עגבניות ועוד. כמו כן, יש לתת עדיפות למזונות ביתיים, מבושלים וחמים עם תבלון כמו ג’ינג’ר והל, ומצד שני להקטין את כמויות הממתקים והמזונות המעובדים שהם אוכלים.

בנוסף, קיימים תוספים טבעיים רבים שניתן לתת לילדים והם גם מותאמים לצרכיכם. לדוגמא, ויטמין C מגיע לא רק בטבליות אלא גם בצורה ובטעם של סוכריות, והדבר נכון גם לגבי מולטי ויטמינים.

ניתן גם לתת לילדים מאכלים עם הרבה פרוביוטיקה, חיידקי מעיים טובים התורמים למניעת מחלות שגורמים נגיפים, רק להקפיד על מאכלי חלב דלי שומן. כמו כן, ישנם תוספים המבוססים על צמחים כגון אכינציאה, אוניה דה גאטו, אסטרגלוס ונוספים המעצימים את האפקט של המערכת החיסונית ותומכים בה.

חיזוק מערכת החיסון על ידי תזונה באופן טבעי

אין ספק כי התזונה שלנו משפיעה באופן ישיר ומהותי על מערכת החיסון. כך למשל, אם לא נאכל מספיק לא נעניק למערכת את האנרגיה הנחוצה לפעילותה ואת החלבונים לייצור מרכיביה. מצד שני, אם נרבה באכילה יתר על המידה נגרום דווקא להכבדה, כאשר משקל עודף עלול להחליש את המערכת החיסונית ואת יכולתה להתמודד עם זיהומים.

לכן, בכל הקשור לתזונה יש להקפיד שהיא תהיה מאוזנת, מגוונת ובריאה. הכוונה בתזונה “בריאה” היא שיהיו בה המרכיבים הנחוצים למערכת החיסון בדגש על חלבונים, מינרלים וויטמינים. כך לדוגמא, כאשר מדברים על מינרלים חיוניים מתכוונים למשל לברזל שהינו חיוני לתפעול ובקרת תאי החיסון.

ניתן למצוא את הברזל במאכלים כגון דגנים מועשרים, בשר בקר, דגים, הודו, קטניות, אגוזים וירקות ירוקים.יש לציין כי הברזל המצוי בצמחים נספג בצורה טובה יותר כאשר הוא מלווה בויטמין C ולכן כדאי לשלב ירקות ופירות המכילים רמה גבוהה של הויטמין כאשר אוכלים מזונות המכילים ברזל.

עוד מינרל חשוב הוא המגנזיום שנחוץ לתהליכי ייצור והתחלקות של תאים, מה שטוב הן למערכת החיסונית והן למערכות נוספות כמו מערכת העצבים, העצמות והשרירים. את המגנזיום אפשר למצוא למשל בשעועית ירוקה, באפונה, בדגנים מלאים, סויה ומינים מסוימים של דגים.

גם לאבץ יש תפקיד משמעותי בתפקודה של מערכת החיסון, וניתן לקבל אותו למשל מביצים, עוף, אגוזים, נבט חיטה, קטניות, בשר בקר, זרעים ועוד. 

ובאשר לתוספי התזונה, המצב האופטימאלי והאידיאלי היה כזה בו לא היינו צריכים ליטול אותם כלל. כלומר, שהתזונה שלנו תהיה כל כך מדויקת ונכונה עד שנקבל את כל המרכיבים ישירות מהמזון. ואולם, במקרים רבים מאוד אין יכולת או אפשרות כזו, בין אם בגלל אורח החיים, בגלל מאפייני התזונה, בגלל העדפות אישיות וכן הלאה.

במקרים אלו באים התוספים הטבעיים לעזרתנו, שכן הם נגישים מאוד, בעלי כמויות מדויקות, אינם דורשים הכנת ארוחה ואינם כרוכים בהעדפת מזון מצוינת. כך לדוגמא, יש אנשים רבים הנוטלים באופן קבוע תוסף כורכומין, מרכיב פעיל מרכזי של שורש הכורכום.

תוסף זה תורם לחיזוק ולהעצמת פעילות מערכת העיכול ולשמירה על תאי הגוף בכלל, ויש לו יתרונות רבים נוספים כמו שימור היכולת הקוגניטיבית, סיוע בבעיות של מערכת העיכול, מניעת התפתחות סוכרת, ועוד. תוסף נוסף שאנשים רבים נוטלים הוא האכיניצאה היעיל כנגד שיעולים, בעיות של מערכת הנשימה העליונות, שפעת עונתית ודלקות שונות. 

איזה ויטמינים עוזרים לחזק את מערכת החיסון באופן טבעי

תפקיד ראשון במעלה בחיזוק מערכת החיסון נודע לויטמינים, שאת חלקם כבר הזכרנו במאמר זה, ובהם ויטמין E, ויטמין A, ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B ועוד. כך למשל, ויטמין B6 הנחוץ לתפקוד המערכת ניתן לקבל מתוספים שונים וכן מתזונה מאוזנת הכוללת סויה, דגנים מלאים, תפוחי אדמה, בשר, בננות, דקים, בטטה וירקות ירוקים.

כאמור, את ויטמין D ניתן לקבל באופן טבעי מחשיפה לשמש, מתוספים ייעודיים וכן ממזונות כמו גבינות, פטריות, מוצרי מדף המעושרים בויטמין זה, טונה וסלמון, ביצים ועוד.

את ויטמין C שכבר הזכרנו לעיל ניתן למצוא בתות שדה, פלפל אדום, עגבניות, מנגו, תפוח אדמה, לימון, תפוז, כרובית מלונים, פפאיות, אשכוליות ועוד.תרומתו המרכזית של ויטמין זה טמונה בהיותו נוגד חמצון הנלחם בפעילותם של רדיקלים חופשיים ולכן מסייע בהקלה וקיצור משך התסמינים של מחלות העונה.

גם ויטמין A משחק כאמור תפקיד חשוב וניתן למצוא אותו בין היתר בדלורית, תרד, מלונים, פפאיה, בטטות, גזר, חסה, דלעת ועוד.

לסיום: חיזוק המערכת החיסונית באמצעות תרופות סבתא

כאשר מדברים על תרופות סבתא הכוונה היא כמובן לטיפולים, בדגש על תזונה אך לא רק, אשר לאורך הדורות נמסרו מפה לאוזן ועברו במשפחה, בעדה ובתרבויות מסוימות.

למעשה, חלק גדול מתוספי התזונה הטבעיים בימינו מבוססים על הידע המצטבר לאורך ההיסטוריה, וכעת גם מקבלים אישושים ממחקרים מדעיים. כך למשל, ישנן תרופות סבתא המבוססות על כורכום, פרחי לבנדר, שמן אורגנו, שמן המפ, חליטות צמחים, צמח הבכו, עלי מליסה ועוד הרשימה ארוכה. 

יחד עם זאת, לפני שאתם ממהרים ליישם שיטה מסורתית שקראתם עליה באינטרנט, כדאי שתוודאו מי ומה עומד מאחוריה. באופן כללי, הגישה המומלצת היא להשתדל לקבל את כל החיזוקים ללא התערבות מיוחדת, כלומר בהתבסס על תזונה ואורח חיים בריא.

במידה ואתם מעוניינים להתחיל לחזק את המערכת החיסונית, בצעו עבודת מחקר מבלי להתעצל והיוועצו עם אנשים מביני דבר.

לדוגמא, תוכלו לפנות אל רופא המשפחה שלכם, אל תזונאית קלינית שתיתן המלצות לגבי תזונה נכונה, אל מטפלים ברפואה סינית ונטורופתים, אל חברות לייצור מוצרי בריאות מצמחים, ואל המוכרים בחנויות הטבע למיניהן אשר מספקות בין היתר “תרופות סבתא” בצורה של תוספים לרכישה.

אנשי המקצוע יוכלו להסביר לכם לגבי שימוש נכון ומינונים נכונים של תרופות סבתא, מבלי שתגרמו לעומס מיותר על הגוף או שתשאו בהוצאות מיותרות על מוצרים שאינכם באמת זקוקים להם.

יובש בנרתיק טיפול טבעי

יובש נרתיקי הוא תופעה נפוצה אצל נשים, ובייחוד בגיל המעבר ומעט לפני. יחד עם זאת, [...]

מהי מערכת החיסון

מערכת החיסון הינה מערכת בסיסית ומורכבת אשר לאורך האבולוציה האנושית (ובכלל בעלי החיים), התפתחה לכדי [...]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *